Sunday, August 5, 2012

| sunrise | part 2

haa kenapa aku adakan part 2 ??? kenapa x sambung jew terus dalam part satu ???

aku ad jawapan aku sendiri la... hihih

nie bukan pasal pengalaman snap sunrise or something about photographic but ini difference dari yang lain..

cam nie story dia .....

 time duk  layan sunrise kat pantai pandak tetiba perot aku sakit ... mybe salah makan something time berbuka or sahuhr xdi .... ahh aku xleh tahan aku pn roger2 kawn aku suh pi jaga equipment kamera aku .....

sepantas kilat aku cari masjid or tandas awam kat area pantai pandak chendering tu ....akhirnya jmpe laa masjid cendering yang area dekat simpang empt cendering ...after aku selesaikan hajat aku pn ready nk ke pantai pandak nak continue snap kat sana .... dalam perjalanan balik aku lalu di area kubur yang ada di depan pagar masjid ....tetiba aku stop kat situ .... nak tau WHY????????

-KITA SAMBUNG DI LAIN HARI -

ahakahakahak xda laa ...kita sambung skrng

aku stop coz aku terbau something yang mmg wangi sangat ......
aku carilaa kot2 ad pokok bunga yang ad kat situ kaa  maklum laa bunga fresh time pagi2 .... aku cari tp xda pn ... aku duk pusing2 area tu tp xda poko bunga pn .... but NALURI aku kuat mnyatakan bau nie datng di area kubur depan masjid tu .... ermmmm aku tambah pelik ....XKAN KUBUR BAU WANGI ?????
tp aku pernah bace n dgr cerita pasal kubur yng wangi nie

for example

"Diriwayatkan dari Ibnu Abbas Radhiallahu 'anhu dia berkata, Rasulullah Shalallahu 'alaihi wasallam bersabda,"Pada saat malam terjadinya Isra' saya mencium bau harum, sayapun bertanya,"Ya Jibril, bau harum apakah ini?"
Jibril menjawab,"Ini adalah bau wangi wanita penyisir rambut putri Fir'aun (Masyithah) dan anak-anaknya."

Kisahnya begini, dakwah nabi Musa sampai kepada keluarga Masyitah, lalu Masyitah dan suaminya Hazaqil beriman kepada nabi Musa. Keimanannya ini disembunyikan lantaran pekerjaannya sebagai tukang sikat rambut anak Firaun dan suaminya pula orang kuat Firaun. Sebelum Firaun memutuskan apa-apa keputusan, Firaun akan meminta pendapat daripada Hazaqil dan ditakdirkan Allah, suatu hari seorang ahli sihir yang menyokong Firaun telah memeluk agama nabi Musa. Seraya Firaun pun menjatuhkan hukuman mati ke atasnya tetapi keputusan Firaun ini ditentang hebat oleh Hazaqil. Maka berlakulah satu perselisihan pendapat yang sangat besar sehingga keimanan Hazaqil terbongkar dan dia juga dijatuhkan hukuman mati.
Pemergian suami tercinta memberi tamparan hebat kepada Masyitah. Hari-harinya seperti sudah tiada makna lagi tapi disebabkan keimanannya kepada Allah, dia tempuhi hari-harinya dengan hati yang tersangat berat. Puas dia cuba menahan mulutnya daripada meluahkan isi hatinya kepada orang lain namun perkara hati siapa yang dapat tentang? Ditakdirkan Allah, setiap kedukaan dan kesedihannya itu dikongsi dengan Asiah, Isteri Firaun yang sangat disayangi Firaun. Sewaktu itu,Masyitah belum tahu bahawa Asiah juga beriman kepada Allah.
Huruf demi huruf, perkataan demi perkataan keluar daripada mulut Masyitah sehingga tiada lagi rahsia untuk dia simpan. Kisah dia beriman kepada Musa juga diceritakan. Sewaktu terlepas cakap, ada juga rasa gerun di hati tapi dia cuba untuk bertenang.Tapi rancangan Allah, siapa yang dapat duga? Asiah juga mengaku bahawa dia beriman kepada Allah.
“Aku mengaku bahawa tiada Tuhan selain Allah, Musa pesuruh Allah dan celakalah Firaun dan pengikut-pengikutnya.” Ujar Asiah.
“Tetapi, bukankah puan meniduri Firaun?” Soal Masyitah.
“Tidak, demi Allah, aku tidak pernah meniduri Firaun walaupun sekali. Apa yang kau lihat bukanlah aku tetapi jelmaan Iblis yang menyerupai aku,” terang Asiah.
Mendengarkan pengakuan daripada Asiah, Masyitah cukup gembira dan mereka menjadi teman rapat.
Suatu hari, ketika Masyitah sedang menyikat rambut anak Firaun hasil dari permaisuri yang lain, sikat yang dipegang Masyitah terjatuh. Secara tidak lansung Masyitah menyebut, “Segala puji bagi Allah dan celakalah Firaun.”
Anak Firaun mendengar kata-kata yang keluar dari mulut Masyitah, lantas dia berlari ke arah Firaun dan melaporkannya. Firaun memanggil Masyitah dan menyoal Masyitah adakah benar apa yang dilaporkan oleh anaknya. Masyitah menjawab, “ya Tuanku,aku berkata sedemikian. ”Lalu Firaun menyuruh pengawalnya menyediakan satu bekas yang besar yang diisi dengan minyak dan bekas itu dipanaskan sehingga minyak itu mendidih.
Seluruh penduduk padang pasir dikumpulkan untuk menyaksikan kehebatan Firaun. Tatkala manusia semua berkumpul dan memberi perhatian kepada Masyitah yang berada di tengah-tengah, soalan diulang sekali lagi. Adakah Masyitah ingin menarik balik kata-katanya, jika tidak, dia dan 2 orang lagi anaknya yang masih di bawah susuannya akan dihumban ke dalam minyak yang menggelegak. Masyitah dengan tegasnya menyatakan pendiriannya untuk beriman kepada Musa dan Tuhannya. Namun, naluri keibuan diuji apabila dia melihat anak-anaknya yang masih kecil, terlintas juga di hatinya untuk menurut kata Firaun.
Allah mengetahui isi hati hamba-hambanya, lalu satu keajaiban besar pun berlaku. Anak yang masih kecil, yang masih di bawah susuannya pun berkata-kata,  “jangan bimbang ibuku kerana Allah telah menjanjikan kepada kita ganjaran yang hebat. Pintu syurga sedang terbuka luas menanti kedatangan kita.”
Mendengar butir-butir kata yang keluar daripada anak yang tidak boleh bercakap itu, Masyitah yakin dengan pendiriaannya. Dia berjalan maju ke hadapan dan terjun ke dalam minyak yang menggelegak. Seluruh penduduk Mesir menyaksikannya. Alangkah terkejutnya mereka apabila keajaiban kedua berlaku. Minyak yang menggelegak tadi bertukar menjadi haruman yang tersangat wangi di zaman itu. Itulah haruman Masyitah, si penagih cinta Ilahi.
 
mybe wangi yng datng datang dari kubur tu salah seorng daripada wali ALLAH.....  :-)

nie salah satu pengajaran yang besar aku dapat semperna bulan ramadhan yang mulia nie skian ...

salam ramadhan ......wasalam 

No comments:

Post a Comment